لوگو پاسارگاد سیلیس

09127336158

081-32314622

sales@pasargadsilica.com

کاربرد سیلیس در کاشی و سرامیک

کاربرد سیلیس در کاشی و سرامیک

کاربرد سیلیس در کاشی و سرامیک

پیش از هر چیز بد نیست بدانید که سیلیس با ۲۵٪ فراوانی، دومین عنصر رایج در پوسته زمین به شمار می رود که در صنایع مختلفی همچون تولید کاشی و سرامیک، چینی، شیشه، بلور و.. کاربرد دارد. به طور کلی سیلیس در کاشی و سرامیک به هدف افزایش شفافیت، شیشه ای شدن جلوه نهایی کار و همچنین افزایش کیفیت و مقاومت استفاده می شود. در ادامه همراه ما باشید تا استفاده از این ماده در صنایع سرامیک و کاشی را دقیق تر بررسی کنیم.

چرا در ساخت سرامیک و کاشی از سیلیس استفاده می کنیم؟

همانطور که پیش از این گفتیم، سیلیس کانی ارزان و فراوانی در پوسته زمین می باشد که از مهم ترین ویژگی های آن می توانیم به مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت اشاره کنیم. ذرات این ماده در اندازه و ابعاد متفاوتی در صنایع مورد استفاده قرار گرفته و بعد از ذوب شدن حالتی شیشه مانند به خودشان می گیرند که به دلیل همین ویژگی و برای لعاب سازی و شیشه ای شدن محصولات، از سیلیس در کاشی و سرامیک استفاده می شود.

جالب است بدانید که علاوه بر این کاربرد، از سیلیس در تهیه و تولید چسب کاشی نیز استفاده می شود و از آن جایی که ترکیب حاصل از قدرت چسبندگی بالا و نفوذ رطوبت کم برخوردار است، در صنایع مختلف محبوبیت ویژه ای دارد.

نحوه استفاده از سیلیس در کاشی و سرامیک

نحوه استفاده از سیلیس در کاشی و سرامیک

برای تهیه خمیر اولیه سرامیک و کاشی، از سیلیس، فلدسپات و خاک رس استفاده می شود که این خمیر را پس از تهیه به کوره هایی با با دمای بالا وارد می کنند تا سیلیس ذوب شود. این ماده پس از ذوب شدن ساختاری شبیه شیشه دارد و به علت ویژگی هایی مثل استحکام بالا و قدرت اتصال مناسب، باعث افزایش انسجام سطح محصولات می شود. در نهایت سیلیس علاوه بر کمک به استحکام خمیر کاشی و سرامیک، به صورت یک لایه شیشه ای روی سطح نهایی قرار گرفته و باعث تولید محصولاتی شفاف، براق و مرغوب می شود.

مهم ترین مزایای استفاده از سیلیس در کاشی و سرامیک

. به علت فروانی بالا، دسترسی به سیلیس بسیار راحت است.

. رایج بودن این کانی باعث قیمت ارزان و به صرفه آن شده است.

. استفاده از دانه های سیلیسیم دی اکسید در صنایع کاشی و سرامیک باعث لعاب دار و شیشه ای شدن محصول می شود.

. به علت افزایش استحکام، محصول تولید شده با کمک سیلیس به راحتی دچار شکستگی و ترک نمی شود.

نکات مهم برای استفاده از سیلیس در کاشی و سرامیک

استفاده از سیلیس در کاشی و سرامیک ویژگی های فوق العاده به محصول اضافه می کند که برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است به موارد زیر نیز توجه داشته باشید.

درصد آهن موجود در سیلیس

برای آن که بتوان از سیلیس برای تولید کاشی های باکیفیت استفاده کرد، توجه به درصد خلوص آن اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین باید مقدار ناخالصی ها، به خصوص آهن در سیلیس کاهش یابد.

توجه به ویژگی های حرارتی

به عنوان یک نکته مهم به خاطر داشته باشید که سیلیس بعد از حرارت دهی بالا، به طور ناگهانی دچار کاهش حجم و تغییر در ساختار می شود که توجه نکردن به آن درصد ترک خوردگی محصول را بالا می برد.

استفاده از منبع واحد

پیشنهاد می شود که تامین سیلیس مورد نیاز در صنایع سرامیک و کاشی از یک منبع مشخص و مورد اطمینان انجام شود تا تمامی محصولات تولید شده از آن درصد خلوصی مشخص داشته باشند. در این زمینه باید بدانید که مقدار متفاوت ناخالصی ها می تواند ویژگی های محصول از جمله دمای ذوب، رنگ، مقاومت و.. را تغییر دهد، بنابراین حتما به این مسئله توجه کافی داشته باشید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، به علت ویژگی های فوق العاده و همچنین ارزان بودن از سیلیس در کاشی و سرامیک و همچنین طیف گسترده ای از صنایع مختلف استفاده می شود که هرچقدر درصد خلوص بالاتری داشته باشد، محصول باکیفیت تری به دست می دهد. در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه سیلیس باکیفیت می توانید با کارشناسان شرکت پاسارگاد سیلیس تماس حاصل فرمایید.

درخواست مشاوره

در سریع ترین زمان ما با شما تماس میگریم و به سوالات شما پاسخ خواهیم داد 

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.